Най-силният период на френската популярна музика (шансон) започва в началото на 50-те години и приключва в края на 70-те години на 20 век. Френският шансон е обобщаващо понятие за песенното творчество във Франция още от времето на Средновековието до съвременността.
Днес това понятие надхвърля първоначалното си значение и включва специфичните особености на френската песен, обособили се с историческото й развитие. Наследил традициите на средновековните трубадури и буржоазните вариетета и кафе-театри, френският шансон през 20 век се превръща в модел на френския начин на мислене и живот. В основата му стоят социалното съдържание и бунтарски дух, които предопределят приоритета на поетичния текст пред музикалните изразни средства. Голяма част от песните са по текстове на известни френски поети като: Жан-Пол Сартар, Жак Превер, Шарл Бодлер и много други, а сред певците Едит Пиаф, Шарл Трене, Ив Монтан, Жак Брел, Шарл Азнавур, Жорж Мустаки, Жилбер Беко, Морис Шавалие, Жулиет Греко, Саша Дистел, Серж Генсбург, Нана Мускури, Мирей Матийо.
Всички те определят облика на френския шансон през този период и са сред най-ярките имена в световната популярна музика през тези две десетилетия.
Символ на френския шансон са кафенетата на Монмартър в Париж, а средището за изяви на почти всички звезди на френския шансон е залата-символ „Олимпия”.
сряда, 31 март от 11.00 часа
В съботната вечер (27 април от 20 часа) ще бъдем във Виенската държавна опера , за да проследим спектакъла на "Вилхелм Тел" с дата 16 март 2024 година. Последното сценично творение на Росини съперничи по времетраене с божествените дължини на Вагнеровите шедьоври. Това е една от причините "Вилхелм Тел" сравнително рядко да се поставя по..
"Винаги съм смятал, че един артист, примерно в класическата музика, трябва да е земен – казва Емануил Иванов. – Не бива да се самоиздигаме на пиедестал, не трябва да създаваме изкуствена дистанция между себе си и публиката и да се считаме за недосегаеми, само защото свирим или правим музика. Нямаме никакво право на това – трябва да сме близки..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
"През тази година стартираме третото издание на "Международния музикален фестивал за класическа музика и изкуства". Подчертавам изкуства и правя това уточнение, защото в предишните издания, фестивалът беше само с класическа музика. Сега разширяваме диапазона ,включвайки различни изкуства, като в бъдеще тенденцията е форумът да обединява всички..
Фънк вечер What the Funk представят на 24 април катедра “Поп и джаз изкуство” към Вокалния факултет на НМА “Проф. Панчо Владигеров” и Общинският културен институт “Надежда”. В концерта участват Джаз формация “София” и студентите от класа по пеене на ас. д-р Адриана Бенова и от класа по саксофон на хон. ас. Апостол Апостолов - Толи. Повече от..
Когато тръгвате от Баку към Гобустан обикновената кола изведнъж се превръща в машина на времето. Пренасяте се в каменната ера. В историко-художествения..
Кой не си пожелава късмет? Тъкмо това е заглавието на книгата на Лорънс Шимел с илюстрации на Хуан Камило Майорга. От каква гледна точка обаче човек има..
Един снимачен миг – в "Артефир" ставаме част от работния процес на режисьора Стефан Командарев върху най-новия му филм с работно заглавие "Made in..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg